„Brandstifter“ (Podpalacze), RFN 1969

W ramach przeglądu filmów fabularnych „Rok protestu. 1968 w kinie europejskim

65 min., reż. Klaus Lemke
Miejsce pokazu: Kino Iluzjon

Projekcja filmu „Podpalacze“ (w języku niemieckim z polskimi napisami) oraz spotkanie z reżyserem – Klausem Lemkem

Klaus Lemke (ur. 1940) – niemiecki reżyser, który w połowie lat sześćdziesiątych debiutował filmami krótkometrażowymi. Pierwszą pełnometrażową fabułę „48 godzin do Acapulco” (48 Stunden bis Acapulco) nakręcił w 1967 roku. Dwa lata później wywołał skandal „Podpalaczami” (Brandstifter) – opowieścią o pierwszym zamachu dokonanym przez późniejszych współzałożycieli Frakcji Czerwonej Armii. W wielu filmach przedstawiał miejskie i towarzyskie życie Hamburga. Uchodzi za reżysera bezkompromisowego, który pracował często bez subwencji, bez gotowych scenariuszy i profesjonalnych aktorów.  Oprócz „Podpalaczy” do jego najbardziej znanych filmów należą „Rocker” z 1972 roku oraz „Szczur” (Die Ratte) z 1982 roku – oba opowiadają o problemach zbuntowanej młodzieży w wielkich miastach. Przez licznych krytyków Klaus Lemke uznawany jest za jednego z ostatnich przedstawicieli kina autorskiego. W 2012 roku, w skandalizującej atmosferze, odbyła się premiera „Berlina dla bohaterów” (Berlin für Helden). W kolejnych latach nakręcił jeszcze trzy pełnometrażowe fabuły.

Spotkanie z Klausem Lemkem poprowadzi Ewa Fiuk, znawczyni kina niemieckiego, autorka m.in. książek „Inicjacje, tożsamość pamięć. Kino niemieckie na przełomie wieków” (2012) oraz „Obrazo-światy, dźwięko-przestrzenie. Kino Toma Tykwera” (2016).

Przegląd filmów organizowany jest przez Niemiecki Instytut Historyczny w Warszawie, Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny, Institut Français w Warszawie, Instytut Słowacki w Warszawie, Czeskie Centrum w Warszawie, Goethe Institut w Warszawie, Włoski Instytut Kultury w Warszawie oraz Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi.

10
lip
Konferencja
Border-Making and Its Consequences – interpreting evidence from the “post-colonial” and “post-imperial” 20th Century
Czytaj więcej