Patronat artystyczny w Europie Środkowej – od fundacji prywatnych po sztukę oficjalną

Pod hasłem „Artistic Patronage in Central Europe: From Private Foundations to State Art“, odbyła się 19–21 września 2019 r. 27. Konferencja Grupy Roboczej Niemieckich i Polskich Historyków Sztuki i Konserwatorów, zorganizowana we współpracy z Instytutem Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego i Muzeum Warszawy. Przez trzy dni uczestnicy dyskutowali o formach, strategiach i sposobach funkcjonowania mecenatu sztuki. Spektrum tematyczne obejmowało zagadnienia od zamówień artystycznych polskich magnatów ok. 1700 r. przez patronat miejski i państwowy pod koniec XIX wieku po rolę współczesnych prywatnych kolekcjonerów sztuki. Program uzupełniło oprowadzanie po królewskich zamkach i nowoczesnej architekturze Warszawy oraz po Muzeum Warszawy.

Podczas giełdy informacji ostatniego dnia konferencji dwie pracujące w warszawskim NIH historyczki sztuki, dr Annika Wienert i dr Sabine Jagodzinski, przedstawiły prowadzone w Instytucie badania nad historią sztuki. Zaprezentowały swoje projekty badawcze, a przede wszystkim opisały formaty imprez i publikacji, w których dotychczas uczestniczyli, a w przyszłości są zaproszeni do uczestnictwa naukowcy z dziedziny wiedzy o sztuce. Ponadto opowiedziały o ofercie praktyk i stypendiów oraz o zasobach biblioteki. Prezentacja miała się przyczynić do spopularyzowania NIH w środowisku i rozwijania przyszłych kontaktów. Zaowocowało to już podczas konferencji rozmowami o konkretnych projektach.

Zapoczątkowane w 1988 roku spotkania Grupy Roboczej są poświęcone zogniskowanej na rozmaitych zagadnieniach analizie wspólnego dziedzictwa kultury i odbywają się co roku na przemian w Niemczech i Polsce. Miejscem następnej konferencji będzie jesienią 2020 r. Moguncja.

24
kwi
Konferencja
Longue duree der Regionalitäten
Czytaj więcej