Nakreślił w nim próby utworzenia żydowskiej szkoły narodowej w muzyce poważnej, podejmowane w społeczeństwach europejskich. Na przykładzie różnych kompozytorów, takich jak Joseph Achron i Aleksandr Wieprik, pokazał, jak ściśle powiązane było żydowskie życie muzyczne Berlina, Warszawy i Petersburga aż do wybuchu pierwszej wojny światowej. Na początku XX w. żydowscy kompozytorzy we wszystkich metropoliach muzycznych Europy Środkowej i Wschodniej odkryli pieśni ludowe w języku jidysz, zbierali je i przenosili we współczesny, niereligijny kontekst. Poszukiwanie muzycznego stylu narodowego na wzór europejskich narodowych szkół kompozytorów, które jednocześnie stanowiło wyraz poszukiwania świeckiego rozumienia judaizmu, prawie całkowicie zaginęło w okresie Holocaustu: „Publiczność została zamordowana, sceny zniszczone, a wielu kompozytorów zginęło,” mówił Nemtsov. Zwrócił jednak również uwagę, że po drugiej wojnie światowej w muzyce poważnej ponownie kontynuowano żydowskie tradycje muzyczne, na przykład w dziełach amerykańskiego kompozytora Leonarda Bernsteina.
Wykład wtorkowy Jaschy Nemtsova: Ruch narodowy i tożsamość transkulturowa w twórczości żydowskich kompozytorów
Aktualności
29
kwi
kwi
Święta
W dniach od 1.05.2024 do 5.05.2024 Instytut i Biblioteka będą zamknięte.
22
kwi
kwi
Odwołane: Prof. Dr hab. Susannah Eckersley (Newcastle): Museums as democratic public space? Memory, Migration and Belonging in Germany
Z przykrością informujemy, że wykład pani prof. Susannah Eckersley (Newcastle)…
Kolejne wydarzenia
29
kwi
kwi
Wykład
Prof. dr hab. Karsten Brüggemann (Tallinn): A Transnational Perspective on the Baltic Wars of Independence
Czytaj dalej
Niemiecki Instytut Historyczny w mediach społecznościowych