Władcy zdani byli na ciągłe ugruntowywanie panowania także w sferze ideowej i korzystanie z tego ‚kapitału społecznego’ zwłaszcza w zmaganiach z konkurującą o władzę szlachtą. Pytania o koncepcje panowania, strategie legitymizacji i komunikacji należą w związku z tym do kanonu zagadnień badanych przez nauki humanistyczne. Wykład kwestie te omawia na przykładzie panowania Karola IV. Kreował on o swój wizerunek roztropnego (i pobożnego) króla, - co znajdowało najpełniejszy wyraz w wypełnianiu roli najwyższego sędziego - wielokrotnie wykorzystując go umiejętnie w grach politycznych. Pełniło to kluczową rolę zwłaszcza w relacji króla z elitą szlachecką, toteż istotne będzie przyjrzenie się, w jaki sposób owe prerogatywy uzasadniane i realizowane były w kontaktach ze szlachtą czeską
Eva Schlotheuber (ur. 1959) wykładała od 2007 na Uniwersytecie w Münster, od 2010 r. wykłada na Uniwersytecie im. Heinricha Heinego w Düsseldorfie. W roku 2006 jej praca habilitacyjna otrzymała nagrodę im. księżniczki Teresy Uniwersytetu im. Ludwika Maksymiliana w Monachium za wybitne osiągnięcia i koncepcje badawcze na styku historii edukacji, kościoła i kultury średniowiecza. Interesuje się głównie historią edukacji i zakonów, szczególnie życiem średniowiecznych klasztorów żeńskich oraz historią polityczną okresu panowania Luksemburgów.
Prof. dr. Ewa Schlotheuber (Düsseldorf): „Mądry król. Koncepcja i legitymizacja panowania cesarza Karola IV".
Wykład
wto. 27.03.2012
| 18:00
-
wto. 27.03.2012 | 20:00
Warszawa
wto. 27.03.2012 | 20:00
Aktualności
29
kwi
kwi
Święta
W dniach od 1.05.2024 do 5.05.2024 Instytut i Biblioteka będą zamknięte.
22
kwi
kwi
Odwołane: Prof. Dr hab. Susannah Eckersley (Newcastle): Museums as democratic public space? Memory, Migration and Belonging in Germany
Z przykrością informujemy, że wykład pani prof. Susannah Eckersley (Newcastle)…
Kolejne wydarzenia
06
maj
maj
Wykład
Prof. dr hab. Laura Hindelang (Bern): Tracing Women's Architectural Roles in the 1800s: The Case of Marianne of Prussia
Czytaj dalej
Niemiecki Instytut Historyczny w mediach społecznościowych