Jako czwarte z kolei wydarzenie w cyklu imprez formatu „WeberWorldCafé”, realizowanych wspólnie przez Fundację Maxa Webera (Bonn) i Forum Studiów Transregionalnych (Berlin) 16 listopada 2015 r. w Domu Książki w Lipsku odbyła się debata „Globalisation during the Cold War: Culture, New Geopolitics and Che Guevara“. Tematyka spotkania była rezultatem inicjatywy Jensa Boysena (NIH Warszawa). W charakterystycznej dla tego formatu atmosferze kawiarni szesnaścioro „gospodarzy“ - ekspertów z siedmiu krajów - dyskutowało przy ośmiu stolikach z ok. 35 innymi uczestnikami w zmieniających się konstelacjach różne aspekty zadanego tematu.
Za cel postawiono sobie ujęcie epoki zimnowojennej z wielodyscyplinarnej i transregionalnej perspektywy. Jak podczas wszystkich spotkań WeberWorldCafé, ważne było równomierne uwzględnienie różnych regionów świata i koncentracja na przemianach, które dokonywały się po roku 1945 w stosunkach między dominującym przez stulecia kontynentem europejskim i uniezależniającymi się koloniami. Wachlarz tematyczny obejmował zarówno znaczenie panujących ideologii dla prowadzonej przez oba supermocarstwa „polityki Trzeciego Świata“ jak i ponadnarodowe ruchy społeczne i polityczne oraz różnicowane modele modernizacyjne i sięgał aż po rolę sztuki i propagandy w stosunkach międzynarodowych.
W sumie podczas trzygodzinnego spotkania powstał kompleksowy i skłaniający do dalszych refleksji obraz epoki.
WeberWorldCafé „Globalizacja podczas Zimnej Wojny”
Aktualności
29
kwi
kwi
Święta
W dniach od 1.05.2024 do 5.05.2024 Instytut i Biblioteka będą zamknięte.
22
kwi
kwi
Odwołane: Prof. Dr hab. Susannah Eckersley (Newcastle): Museums as democratic public space? Memory, Migration and Belonging in Germany
Z przykrością informujemy, że wykład pani prof. Susannah Eckersley (Newcastle)…
Kolejne wydarzenia
03
maj
maj
Konferencja
Connecting Catholics in a Divided World: The Vatican and the Local Roman and Greek Catholic Church in Eastern Europe as an Intermediary in the Cold War (1945–1978)
Czytaj dalej
Niemiecki Instytut Historyczny w mediach społecznościowych