Mobilizacja historii na potrzeby turystyki w XXI wieku: Wykład prof. dr hab. Valentin Groebner (Lucerna)

Wykład

wto. 15.12.2015 | 18:00 -
pon. 17.10.2016 | 00:00
Warszawa

Od swych początków w połowie XIX w.
turystyka zorganizowana ma szczególny stosunek do historii. Obecnie nowoczesnej turystyki, dziś trzeciej, co do wielkości branży usług na naszej planecie, nie można sobie wyobrazić bez odniesienia do przeszłości. W każdym przewodniku i katalogu biura podróży można znaleźć „dziewicze“ krajobrazy i „idylliczne“ starówki. Pozostałości z dawnych lat były i są bardzo często materiałem do stworzenia nowych atrakcji turystycznych – poczynając od odnowionych budowli, poprzez utworzone na nowo muzea, aż po spektakle i inscenizacje z epoki, która wprawdzie już minęła, ale na początku XXI wieku najwyraźniej okazuje się niezbędna dla turystycznego marketingu. Nie wiadomo tylko, na ile autentyczna jest ta przeszłość, o którą tak gorliwie zabiegają oferenci usług turystycznych.


Valentin Groebner (ur. 1962), wykłada historię średniowiecza i renesansu na uniwersytecie w Lucernie; zajmował się badaniami nad korupcją i językiem polityki, wizerunkami ekstremalnej przemocy, a także historią dowodów tożsamości i listów gończych ("Der Schein der Person", München 2004); jego nowsze projekty dotyczą inscenizacji historii ("Das Mittelalter hört nicht auf", 2008) i autopromocji nauki ("Wissenschaftssprache. Eine Gebrauchsanweisung", 2012 i "Wissenschaftssprache digital. Die Zukunft von gestern", 2014); w sierpniu 2015 ukazała się jego nowa książka na temat reklamy w przestrzeni publicznej i o wykorzystaniu w niej twarzy – "Ich-Plakate. Eine Geschichte des Gesichts als Aufmerksamkeitsmaschine" (Fischer Verlag Frankfurt a. M.).

03
maj
Konferencja
Connecting Catholics in a Divided World: The Vatican and the Local Roman and Greek Catholic Church in Eastern Europe as an Intermediary in the Cold War (1945–1978)
Czytaj dalej